Wolontariat
To może Cię zainteresować...

10 najlepszych pytań sprawdzających kompetencje kandydatów podczas rozmowy kwalifikacyjnej
Poniższe pytania skłaniają kandydatów na pracowników do posługiwania się przykładami z własnego doświadczenia, które dobrze zobrazują ich kompetencje. Dzięki nim zrozumiesz sposób myślenia kandydata i poznasz wynik jego działań.
Nasza propozycja dziesięciu najlepszych pytań sprawdzających kompetencje kandydatów pomoże w rekrutacji osób posiadających umiejętności, których potrzebuje Twój zespół.
1. Jakie są twoje najmocniejsze strony?
To klasyczne pytanie zadawane na rozmowie kwalifikacyjnej, i nie bez powodu.
To dla kandydata okazja, aby udowodnić, że ma umiejętności wymagane na danym stanowisku. Mając na uwadze opis stanowiska, będziesz w stanie stwierdzić, czy rozmówca rozumie, jak jego umiejętności są powiązane z daną rolą.
Pamiętaj, że szukasz umiejętności, które można wykorzystać, a nie dowodu na to, że ktoś już wcześniej wykonywał podobną pracę.
2. Co Twoje umiejętności i pomysły wniosą do firmy?
Zadając to pytanie, będziesz w stanie sprawdzić, którzy z kandydatów wyróżniają się na tle innych.
Dobry kandydat wykaże się w swojej odpowiedzi zrozumieniem celów firmy. Świetny kandydat zaproponuje praktyczne przykłady na to, jak jego umiejętności mogą przysłużyć się realizacji tej wizji.
3. Jakie były Twoje osiągnięcia w innych firmach?
W przypadku tego pytania kluczowa jest pewność siebie. Odpowiadając na nie, kandydat ma szansę opowiedzieć o swoich wcześniejszych sukcesach i doświadczeniach, które mają związek z wybranym stanowiskiem.
Zwracaj uwagę na te osiągnięcia, które są związane z pracą i odnoszą się do poszukiwanych cech.
4. W jaki sposób ulepszyłeś(-aś) siebie lub swoją pracę w ciągu ostatniego roku?
Kandydaci mogą plątać się, próbując ukryć swoje słabości. To pytanie pozwala wykazać się umiejętnością wyciągania wniosków z własnych błędów
Ponadto stwarza okazję do sprawdzenia poziomu samoświadomości kandydata i chęci rozwoju.
„Pytania bazujące na kompetencjach skłaniają uczestników rozmów kwalifikacyjnych do podawania przykładów z życia, które odzwierciedlają ich umiejętności”.
5. Opowiedz o sytuacji, w której wsparłeś(-aś) członka swojego zespołu w trudnej chwili
To pytanie sprawdzi zdolność kandydata do okazywania życzliwości współpracownikom bez zapominania o własnych celach.
Osoby na dalszych etapach kariery powinny być w stanie odnieść się do szkolenia lub mentoringu, które nie tylko pomogły ich współpracownikowi, ale również poprawiły wyniki zespołu.
6. Podaj przykład sytuacji, w której musiałeś(-aś) improwizować, aby osiągnąć cel
Innymi słowy: „Potrafisz szybko podjąć decyzję?” Umiejętność reagowania na niespodziewane sytuacje jest coraz bardziej pożądana.
Odpowiedź kandydata powinna odzwierciedlić umiejętność zachowania zimnej krwi i działania w warunkach, na które nie był przygotowany.
7. Opowiedz o ważnej decyzji, którą musiałeś(-aś) ostatnio podjąć.
Odpowiedź na to pytanie powinna dać Ci wgląd w proces podejmowania decyzji przez kandydata i informować, czy jego sposób myślenia jest odpowiedni dla danego stanowiska.
Pytanie to ma na celu sprawdzenie, jak kandydat podejmuje decyzje. Czy posługuje się logicznym rozumowaniem? Kieruje się intuicją? Niezależnie od sposobu podejmowania ważnych decyzji, czy jego podejście odpowiada temu, czego szukasz?
8. Opowiedz o sytuacji, gdy miałeś(-aś) do czynienia z trudną osobą.
Wszyscy kandydaci powinni być w stanie przywołać doświadczenie pracy z trudnym współpracownikiem. Należy oczekiwać, że podejdą do tego pytania ze szczerością i podadzą konkretny przykład na to, jak poradzili sobie z takim doświadczeniem.
Zamiast obarczać winą innych, powinni być świadomi roli, jaką odegrali w danej sytuacji, oraz tego, co mogliby zrobić inaczej.
Dzięki temu pytaniu dowiesz się, czy dany kandydat wpasuje się w kulturę danej firmy i będzie się w niej dobrze odnajdywał.
9. Czego ostatnio kogoś nauczyłeś(-aś)?
Pytasz rozmówcę o jego umiejętności — ale czy będzie w stanie wykazać, że potrafi przekazywać tę wiedzę innym?
To pytanie warto zadawać zawsze, gdy szukasz kandydata, który ma wnieść wartość do Twojego zespołu — nie tylko w przypadku rekrutacji na stanowiska kierownicze lub zarządcze.
10. Dlaczego uważasz, że jesteś dobrym(-ą) kandydatem(-ką) do tej firmy?
Pytanie to ma przede wszystkim weryfikować, czy kandydat potrafi wyjaśnić, w jaki sposób jego uniwersalne umiejętności będą pasować do oferowanego stanowiska. Sprawdza zarówno świadomość własnych umiejętności, jak i zrozumienie tego, czego wymaga dana rola.
Kandydat powinien być w stanie z pewnością siebie wyjaśnić, dlaczego chce pracować w Twojej firmie, i przekonać Cię, że będzie pasował do kultury Twojego zespołu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat rozmów kwalifikacyjnych, skontaktuj się z lokalnym specjalistą ds. rekrutacji.

8 sposobów na zdobycie pracy bez doświadczenia
Trzeba mieć doświadczenie, żeby dostać pracę, ale trzeba mieć pracę, żeby zdobyć doświadczenie… Jak zacząć wspinaczkę po drabinie kariery? Niezależnie od tego, czy dopiero kończysz edukację, czy chcesz rozpocząć nową ścieżkę kariery, poczucie, że nie masz doświadczenia, aby zdobyć pierwszą pracę, może być frustrujące. Oto kilka sposobów, dzięki którym możesz osiągnąć (pozornie) niemożliwe i zdobyć pracę bez doświadczenia!
Mów otwarcie
Jeśli brakuje Ci doświadczenia, nie próbuj tego faktu ukrywać. List motywacyjny to idealne miejsce na uzupełnienie braków w CV, więc skorzystaj z tej okazji, by rozwiać wszelkie wątpliwości pracodawcy. Następnie…
Skup się na tym, co masz
Doświadczenie jest ważne, ale równie ważne jest Twoje nastawienie do pracy, osobowość, zrozumienie firmy i jej działalności, motywacja, odporność, pomysły na przyszłość — lista jest nieskończenie długa, więc nie skupiaj się na jednej kwestii.
Znajdź doświadczenie w mniej oczywistych obszarach
Zanim uznasz, że nie masz doświadczenia, upewnij się, że to prawda. Pomyśl o swoich poprzednich miejscach pracy i spróbuj znaleźć powiązania między doświadczeniem, którego potrzebujesz, a tym, które posiadasz. Pamiętaj: to nie musi być dokładnie to samo. Kluczowa jest kwestia adekwatności doświadczenia do nowej sytuacji. Jeśli Twoim zadaniem było organizowanie spotkań i odbieranie telefonów, masz doświadczenie w pracy administratora. Jeśli Twoją pracą była obsługa strony w serwisie Facebook lub przygotowanie ulotki, masz doświadczenie w marketingu. Myśl niestandardowo!
Zdobądź doświadczenie
Udzielaj się charytatywnie, odbądź praktykę zawodową lub staż.
„Nie bój się zaczynać od zera. Dobry początek to podstawa, a nigdy nie wiadomo, co będzie dalej”.
Upewnij się jednak, że doświadczenie, które zdobywasz, będzie adekwatne (o czym mowa powyżej). Jeśli wciąż stawiasz pierwsze kroki, nie trać czasu na pracę niezwiązaną z tym, co chcesz robić, zwłaszcza jeśli nie jest płatna!
Pokaż swoje intencje
Jeśli naprawdę chcesz dostać się do danej branży, upewnij się, że inni o tym wiedzą. Bierz udział w dyskusjach branżowych na LinkedIn, dołącz do odpowiednich grup, bierz udział w wydarzeniach networkingowych i zawodowych i upewnij się, że Twój entuzjazm jest widoczny.
Sieć kontaktów
Jeśli nie masz pożądanego poziomu doświadczenia, musisz wzbudzić zaufanie. Nawiązuj kontakty i zadbaj o to, by Cię polecano. Pracodawcy są bardziej skłonni pominąć lukę w Twoim doświadczeniu, jeśli zarekomenduje Cię ktoś, komu mogą zaufać. Dowiedz się więcej o efektywnym networkingu.
Aplikuj spontanicznie
Jeśli ograniczasz do odpowiadania na publikowane ogłoszenia, będziesz podlegać ocenie według ustalonych kryteriów. Aplikuj spontanicznie do firm, które Cię interesują, pokaż, że znasz rynek, i zapytaj o możliwości dla Ciebie jako osoby chcącej rozpocząć pracę w branży. Jeśli odpowiedź brzmi nie, zapytaj, czy możesz złożyć podanie ponownie za 6 miesięcy, i dowiedz się, co możesz zrobić w tym czasie, aby zwiększyć swoje szanse.
Umów się na spotkanie
Postaraj się o zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. To najlepsza sytuacja, w której można odnieść się do braku doświadczenia, i najlepsze miejsce, aby zaprezentować swoje mocne strony. Pamiętaj: to, czy jesteś w stanie wykonywać daną pracę, jest tylko jednym z czynników branych pod uwagę przez osobę prowadzącą rozmowę. Ważne są również Twoja motywacja i dopasowanie do kultury firmy. Być może 2 z tych 3 wymagań wystarczą, żeby dostać wymarzoną pracę!

Czterodniowy tydzień pracy: plusy i minusy
Ostatnie 16 miesięcy dało organizacjom czas na zastanowienie się nad sposobem działania, w tym nad liczbą godzin i dni, w których wymagają od pracowników aktywności.
Nie jest tajemnicą, że pandemia koronawirusa zmieniła sposób, w jaki pracujemy, a wiele firm musiało niemal z dnia na dzień opuścić biura i zacząć pracować w domu. W ciągu ostatniego roku wprowadzono Coronavirus Job Retention Scheme (program ochrony miejsc pracy). Musimy się też mierzyć z wyzwaniami związanymi z nauką w domu, co sprawiło, że wielu pracodawców nie miało innego wyboru, jak tylko umożliwić elastyczne formy pracy.
Temu nagłemu zwrotowi w kierunku pracy zdalnej i wzrostowi udziału pracy hybrydowej coraz częściej towarzyszą rozmowy na temat równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz kwestionowanie przez firmy „typowego tygodnia pracy”.
Pięciodniowy tydzień pracy stał się normą kulturową, szczególnie w Wielkiej Brytanii, ale może po ponad roku zmian nadszedł czas, aby przemyśleć to podejście i zastanowić się, czy gdyby zostało zmienione, przedsiębiorstwa nadal byłyby efektywne? Czy spadłaby produktywność?
„Czy rozważyłbyś (rozważyłabyś) zmianę modelu funkcjonowania Twojej firmy na czterodniowy tydzień pracy?”. Spośród 919 ankietowanych 50% odpowiedziało twierdząco, przy zachowaniu tych samych godzin pracy, 33% odpowiedziało twierdząco, ale przy zmniejszeniu godzin pracy, 12% odpowiedziało przecząco, a 6% stwierdziło, że rozważyłoby taką opcję, ale nie w tej chwili.
Zważywszy, że 83% ankietowanych popiera czterodniowy tydzień pracy, istnieje wiele czynników, które firmy muszą wziąć pod uwagę, aby zdecydować, czy jest to kierunek działania, który byłyby skłonne obrać.
Co przemawia za czterodniowym tygodniem pracy?
Czterodniowy tydzień pracy można zdefiniować na dwa sposoby: w pierwszym wariancie pracownik kompresuje swój pełny wymiar godzin (zazwyczaj 35 godzin) w ciągu czterech dni. Drugi wariant zakłada skrócenie godzin pracy pracownika (zazwyczaj do 28 godzin) w ramach czterodniowego tygodnia pracy, co pozwala na trzydniowy weekend.
Wiele osób twierdzi, że choć pięciodniowy tydzień pracy sprawdzał się w XIX wieku, nie odpowiada potrzebom współczesnych fachowców.
Rozwój technologii sprawia, że niektóre codzienne zadania są znacznie mniej czasochłonne, a wraz ze wzrostem zapotrzebowania na pracowników biurowych pojawia się argument, że więcej godzin pracy niekoniecznie przekłada się na produktywność.
Warto zauważyć, że w ciągu ostatnich kilku lat wiele krajów na całym świecie, w tym Japonia, Nowa Zelandia, Hiszpania — a ostatnio Islandia — testowało czterodniowy tydzień pracy, aby zbadać jego wpływ na pracowników.
Microsoft testowo wprowadził czterodniowy tydzień pracy w swoich japońskich biurach i stwierdził, że krótszy tydzień pracy zwiększył efektywność spotkań i poziom zadowolenia pracowników oraz podniósł wydajność aż o 40%. Islandia monitorowała pracowników pracujących w zmniejszonym wymiarze godzin w różnych miejscach pracy w sektorze publicznym i uznała to przedsięwzięcie za sukces — 86% pracowników tego kraju pracuje teraz krócej za to samo wynagrodzenie.
W artykule dla BBC Will Stronge, dyrektor ds. badań w firmie konsultingowej Autonomy zajmującej się czterodniowym tygodniem pracy, stwierdził, że: „to pokazuje, że sektor publiczny dojrzał do bycia pionierem stosowania krótszych tygodni pracy, a rządy innych krajów mogą się od niego uczyć”.
W Wielkiej Brytanii wiele firm również wypróbowało czterodniowy tydzień pracy, a niektóre nawet wprowadziły tę zmianę na stałe. Agencja PR Radioactive Public Relations z siedzibą w Gloucestershire testowała czterodniowy tydzień pracy przez sześć miesięcy i odkryła, że firma zwiększyła przychody, a liczba dni zwolnień lekarskich pracowników zmniejszyła się o połowę.
Jakie są zalety czterodniowego tygodnia pracy?
Duże i małe firmy testujące tę koncepcję stworzyły bazę dowodów potwierdzających korzyści, jakie czterodniowy tydzień pracy może przynieść Twojej organizacji.
Wzrost wydajności
Badania wykazały, że praca w mniejszym wymiarze godzin zwiększa wydajność. Gdy pracownicy spędzają mniej czasu w pracy, czują się szczęśliwsi i bardziej spełnieni, co sprawia, że są bardziej skupieni przy wykonywaniu swoich zadań.
Duża nowozelandzka firma, Perpetual Guardian, wypróbowała czterodniowy tydzień pracy i odnotowała nie tylko wzrost wydajności o 20%, ale także wzrost oceny równowagi między życiem zawodowym a prywatnym z 54% do 78%.
Korzyści dla środowiska i oszczędności
Skrócenie tygodnia pracy oznacza, że pracownicy nie muszą tak często dojeżdżać do firmy, co zmniejsza ich ślad węglowy.
Jak można było zaobserwować podczas pandemii, firmy, w których pracownicy pracują przez te same cztery dni, mogą zaoszczędzić na kosztach ogólnych, a w niektórych przypadkach nawet skorzystać z ulgi podatkowej.
Szczęśliwsi pracownicy i mniejsza liczba nieobecności
Według organizacji charytatywnej Mind zajmującej się zdrowiem psychicznym co tydzień w Anglii jedna na sześć osób zgłasza, że doświadcza powszechnego problemu ze zdrowiem psychicznym, a jedna na pięć osób przyznała, że zgłosiła chorobę, aby uniknąć pracy.
Czterodniowe tygodnie pracy zostawiają pracownikom więcej przestrzeni na skupienie się na rozwoju osobistym lub spędzanie czasu z bliskimi. To nie tylko zwiększa zadowolenie pracowników, ale może przyczynić się do mniejszej liczby wypaleń zawodowych, dzięki czemu pracownicy są bardziej skupieni i szczęśliwsi w swojej roli.
Lepsza rekrutacja i utrzymanie pracowników
Wzrost udziału pracy hybrydowej i zdalnej w czasie pandemii doprowadził do tego, że pracownicy oczekują od pracodawców większej elastyczności.
Organizacja CIPD poinformowała, że większość osób uważa, że elastyczny czas pracy pozytywnie wpływa na jakość ich życia, a 30% osób zaobserwowało korzystny wpływ na swoje zdrowie psychiczne. Zatem oferowanie potencjalnym nowym i obecnym pracownikom elastycznego modelu pracy jest doskonałym sposobem na przyciągnięcie i zatrzymanie utalentowanych specjalistów.
Jakie są wady czterodniowego tygodnia pracy?
Oprócz zalet czterodniowego tygodnia pracy, istnieją również wady tego rozwiązania:
„Czterodniowy tydzień pracy nie sprawdziłby się w praktyce ze względu na konieczność objęcia większej liczby zmian w okresie, w którym i tak borykamy się z brakami kadrowymi”.
Nie dla każdej branży
Niestety model czterodniowego tygodnia pracy nie sprawdzi się w każdym sektorze. Niektóre firmy lub zawody wymagają obecności pracowników 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, co oznacza, że skrócony tydzień pracy byłby niemożliwy do wdrożenia, a w niektórych przypadkach opóźniłby pracę, wydłużając terminy realizacji.
Pielęgniarka, która chciała pozostać anonimowa, wyraziła swoje zastrzeżenia dotyczące czterodniowego tygodnia pracy w sektorze opieki zdrowotnej, mówiąc: „dla mnie jako pielęgniarki oddziału ratunkowego czterodniowy tydzień pracy w ogóle by się nie sprawdził. Obecnie pracujemy na długich, ponad 12-godzinnych zmianach, aby mieć cztery dni wolnego, co jest dla mnie korzystne, ponieważ zapewnia większą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Choć wiem, że czterodniowy tydzień pracy byłby lepszy dla niektórych moich współpracowników ze względu na opiekę nad dziećmi, krótsze, ale częstsze zmiany, które musielibyśmy wprowadzić w takim rozwiązaniu, nie sprawdziłyby się. Taki system oznaczały konieczność objęcia większej liczby zmian w czasie, gdy i tak borykamy się z brakami kadrowymi”.
Niewykorzystana siła robocza
Czterodniowy tydzień pracy nie jest dla wszystkich. Niektórzy pracownicy preferują strukturę pięciodniowego tygodnia pracy lub woleliby pracować więcej godzin niż zakłada model czterodniowy.
Ponadto w niektórych zawodach zadania zajmują więcej czasu niż w innych, co prowadzi do konieczności wypłacania większych kwot za nadgodziny lub zatrudniania dodatkowych pracowników w celu uzupełnienia braków (jak to miało miejsce w przypadku opieki zdrowotnej we wspomnianym badaniu przeprowadzonym w Islandii), co w ostatecznym rozrachunku może okazać się kosztowne.
Podsumowanie: czy Twoja firma powinna wprowadzić czterodniowy tydzień pracy?
Chociaż skrócony tydzień pracy przyjął się w wielu europejskich krajach i okazał się sukcesem dla wielu brytyjskich firm, jest to ekstremalne podejście, a warunkiem jego powodzenia jest zmiana sposobu myślenia pracodawcy i pracowników — oznacza to, że może to nie być odpowiednie rozwiązanie dla wszystkich organizacji.
Obecnie oczekuje się od pracowników bardziej elastycznego podejścia do godzin pracy. Mniej rewolucyjnym, bardziej stopniowym procesem byłoby wdrożenie modelu pracy hybrydowej lub elastycznej.
Jak wspomniano powyżej, czterodniowy tydzień pracy może nie sprawdzić się we wszystkich sektorach. Badania i dane dowodzą, że organizacje, które kładą większy nacisk na dbanie o dobre samopoczucie pracowników, ich zaangażowanie, morale i produktywność, odnotowują korzyści.